دومین همایش (آموزش الکترونیکی)« تبادل تجارب آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی: سیاستها، ارزشیابیها و درسهای عملی» با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا(س) و حمایت معنوی انجمن علمی یادگیری الکترونیکی (یادا) و به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) به صورت مجازی در 26 و 27 اردیبهشت 1400 برگزار خواهد شد.
از آنجا که پرورش مهارتهای دانشگاهی نظیر تفکر خلاق، حل مسئله و نوآوری در کنار دستاوردهای تربیتی محیطهای آموزشی نظیر تربیت و رشد اخلاقی، از رسالتهای اساسی دانشگاهها محسوب میشود. انتظار میرود طراحی محیطهای آموزش الکترونیکی در دانشگاهها نیزدر جهت نیل به رسالتهای یاد شده، متحولتر شده و هر چه بیشتر در راستای تحقق هویت غنی دانشگاهی حرکت نماید.
تجربه آموزش الکترونیکی دوران کرونا، روابط دانشگاهی تازهای را برای فعالیتهای استاد و دانشجو به همراه داشته است. یادگیری الکترونیکی، طول و عمق مشارکت در ارائه درس را متفاوت کرده است. استادان فقدان ارتباط حضوری را با راهبردهایی نظیر بازخورد فوری، متمایز کردن تعاملات مدیریتی و شخصی و ... بسیاری تجربه های خلاقانه دیگر جبران کرده و میکنند. در مجموع، مرور تجربیات و پژوهشها، حاکی از آن است که آموزشهای الکترونیکی در دانشگاه ها منجر به تحول «شاکله آموزش» شده و برخی دغدغههای تازه در زمینه فرایند تعلیم و تربیت دانشجویان در فضای مجازی را رقم زده است.
حال با توجه به محور های مطرح شده، هدف اصلی از برگزاری همایش « تبادل تجارب آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی» انتقال تجربیاتی است که مدیران، اساتید و صاحب نطران در تهیه محتوای الکترونیکی برای درسهای دانشگاهی داشته و دارند. تا روشن شود که این نوع آموزش در دانشگاههای ایران، چه چالشهای برجستهای را در فرایند تعلیم و تربیت داشته و در ارزیابی و ارزشیابی اساتید و دانشجویان و هم چنین در درس های عملی چه مشکلاتی به همراه آورده است و دانشگاه ها و وزارت عتف در رویارویی با این چالشها چه سیاست ها واقداماتی را برگزیدهاند و در پسا کرونا، رویکرد بهینه بومی این سیاست ها چگونه باشد؟
|